2022.10.21
Családi vállalatként a magyar hűtőipar meghatározó cégévé váltak, és bekerültek a 100 legértékesebb magyar tulajdonú vállalat rangsorába – egyebek mellett ezekre a legbüszkébbek az Agrosprint Zrt. alapító-tulajdonosai. A karcagi vállalkozás tevékenységét nemrég Nemzetközi tevékenység kategóriában Agráriumért OTP Díjjal ismerte el a hitelintézet.
Fülöp Gábor és Fülöp Gáborné több mint 31 éve alapította családi vállalkozását, amely ezt a státuszát – és azt is, hogy magyar tulajdonban van –, azóta is megtartotta. Az Agrosprint alapítói szerint egyenes út vezetett ahhoz, hogy agrárvállalkozásba fogjanak, hiszen mindketten agrármérnökként végeztek, és el sem tudták képzelni, hogy életüket ne az agrárpályán éljék.
Szerves növekedés
Két termelő gyáregységük közül az első – az anyavállalat – Karcagon indult, még 1999-ben, a másik pedig Nyírlugoson – utóbbit felszámolásból vásárolták 2008-ban – idézte fel Fülöp Gábor. Ezeken felül már 16 éve működik egy kereskedelmi vállalatuk Romániában. „Ez odáig fejlődött, hogy több mint 8 ezer tonnás, fagyasztott zöldség-gyümölcs kereskedelmi tevékenységével az ország piacvezető vállalatává vált” – dimenzionálta romániai cégük jelentőségét Fülöp Gábor. Karcagon Sprint-Farm Kft. néven működik még egy leányvállalatuk, amelyik szántóföldi zöldség- és gyümölcstermesztéssel foglalkozik, továbbá működtetnek egy húsmarhatelepet is.
A kezdeti néhány ezer tonnás gyártásuk 2021-re 40 ezer tonnát meghaladó nagyságrendű lett, nyírlugosi gyáruk folyamatos fejlesztésének eredményeként pedig 2019-re egy világszínvonalú csemegekukorica-gyártó üzemet is sikerült felépíteniük, aminek 20 ezer tonnát meghaladó termelésével az Agrosprint Európa legnagyobb fagyasztott csemegekukorica-gyártó cégévé vált. Ezenkívül legnagyobb mennyiségben fagyasztott zöldborsót, vágott zöldbabot, szemes babot, fagyasztott magozott meggyet, sárgarépát gyártanak. „Ez a széles termékpaletta egyedülálló Magyarországon” – tette hozzá az alapító. Terveik között szerepel, hogy növelik a készételek, a magasabb hozzáadott értékű termékek arányát a gyártásban.
Külpiaci megmérettetés
Az Agrosprint áruinak körülbelül 80 százaléka kis kiszerelésben kerül a piacra: termékeiket a magyarországi multinacionális cégeknek, valamint Európa és a világ több mint 45 országába szállítják. Termékeik 70 százalékát a külpiacokon értékesítik.
„Tartós, hosszú távú kapcsolatok alapján működünk” – mutatott rá Fülöp Gábor, mit tart a vállalkozás alapértékének. Ez pedig nemcsak házon belül jellemző rájuk, hanem külső kapcsolataikban is, a munkatársaikkal és a partnereikkel is igyekeznek a munkán túlmutató emberi kapcsolatokat kialakítani. Sok munkatársukkal olyan szoros a kapcsolatuk, hogy szabadidős, illetve családi rendezvényeiken is jelen vannak. Fontos értéke a cégnek, hogy „abszolút teljesítményorientáltak vagyunk, aki itt dolgozik nálunk, az mindennemű juttatását az elvégzett munkája érdemeként, a teljesítménye alapján kap meg” - hangsúlyozta.
„Nagyon jó ez a felállás a családunkban, hogy együtt vagyunk a feleségemmel. Sokszor vagyunk mélyponton, hol én, hol ő, és mindig erőt tud adni a másik, mindig meg tudjuk fogni egymás kezét, és átsegítjük a bajokon egymást. És mióta a gyerekek itt dolgoznak, 5–6 éve, azóta ők is erőt adnak” – jelezte, hogy a családi cégben rejlő nagy erő a folyamatban lévő generációváltás után is megmaradhat.
Így gondolja ezt neje is, aki szerint vállalkozásuk értékrendjét meghatározza a családi forma, az emberi kapcsolatok közvetlensége. Fülöp Gáborné kitért arra is, hogy nem az egységnyi területen elérhető profitot kell maximalizálni, hanem az egységnyi területről lejövő hozzáadott értéket kell növelni. Ezen a téren például Hollandia és Belgium mutathat példát, amit azért is fontos megfogadnunk, hogy megőrizhessük európai versenyképességünket – tette hozzá. A gyümölcstermelés versenyképességének javításához ma már elengedhetetlen feltétel a precíziós gazdálkodásra való áttérés, az új fajták, vagy az öntözhető területek növelése.
Tovább erősítendő integráció
Fülöp Gáborné nagy értéknek tartja az Agrosprint által működtetett nagy termelői integrációs hálózatot is. „Szükségünk is van erre, mert az üzemeinket nagy mennyiségű zöldséggel és gyümölccsel kell ellátni: egy nap 1500 tonna kukoricát vagy akár 1000 tonna borsót is képesek vagyunk feldolgozni” – érzékelteti, miért is fontos, hogy körülbelül 10 ezer hektáron integrálják a termelőket, akiknek így vetőmagot, szolgáltatást, betakarítást és szállítást is biztosítanak. „A zöldségtermesztés nagyobb jövedelmet biztosít a szántóföldi növénytermesztésnél, így az integrációban folyamatos fenntarthatóságot és nagyobb jövedelemtermelő-képességet tudunk biztosítani a partnereinknek” – fogalmazta meg, hogy a termelők számára milyen előnyöket jelent az integrációban való részvétel.
Az OTP Agrárral a termeltetéssel foglalkozó leányvállalatuk révén kerültek kapcsolatba, amelynél a bank lett a gépparkjuk és a nagy öntözési beruházásuk pénzügyi partnere. Az együttműködés sikeres volt, így folytatódott is a 2020-ban elindított karcagi nagy közös gyárépítési projekttel. „Ezzel kapcsolatban megvívtuk a csatáinkat, de egy kölcsönös bizalmon alapuló, hosszú távú együttműködés jött létre. Bizalmon alapul azért, mert az OTP Agrár vezetése hisz a vállalati üzleti modellünkben és hisz a menedzsmentünkben” – hangsúlyozta Fülöp Gáborné.
„Szakmai hozzáértés, valamint gyors és rugalmas döntések” – emelte ki a számára legfontosabb erényeket, amelyek az OTP Agrárt jellemzik. Lényegesnek tartja – és ennek a jelenlegi helyzetben még nagyobb jelentősége van –, hogy ha megváltoznak a feltételek, más bankokhoz képest nagyon gyors az információáramlás, ami nagy segítség a vállalkozásoknak.
Ajánljuk további friss híreinket a témában.